torsdag 13 juni 2013

Torsdagen den 13 juni

Det verkar vara dags att göra slag i saken och byta bank. Nordea, har varit min bank så länge jag kan minnas och där har jag nästan lika länge varit "förmånskund".
Sonen som bor i Japan hamnade på grund av detta också hos Nordea.
Efter några år där borta passerade hans kontokort bäst före datum. Det borde vara den enklaste sak i världen att få ett nytt kort. Nordea vägrade bestämt att skicka ett nytt kort ifall han inte själv ringde och bad om det. En stilla undran, hur kunde de veta att det var just han som ringde??
Nåja, det verkade inte ha någon större betydelse förstod vi efter att han ringt fyra gånger och dessutom skickat mail ett par gånger. De lovade skicka kortet, men det kom aldrig något.
Jag trodde det hade löst sig, skickade en liten summa pengar när han fyllde 35 och nu kan jag inte ens få  bekräftat att pengarna kommit fram. Han kommer inte åt kontot och Nordea vägrar svara på en enda fråga om kontot ifall han inte själv ringer.
Jag kontaktade deras kundtjänst i går och blev riktigt förvånad över hur nonchalant jag blev bemött.

Nordea:  Du får be honom ringa oss.
Leffe:       Han har redan ringt fyra gånger och inget har hänt, då känns det ganska meningslöst.
Nordea:   Du borde kanske ha en fullmakt, det brukar man ha när någon är så långt borta.
Leffe:       Kan ni i alla fall kolla om ni skickat kortet?
Nordea:   Nej, det får vi inte göra.
Leffe:      Verkar otroligt stelbent.
Nordea:  Det får du ta med våra politiker

Efter denna konversation gav jag upp och ringde min "personliga bankman". Joodå, han var tillmötesgående och lovade hjälpa sonen ifall han tog kontakt med honom.
Jag kan ändå inte smälta att man skall bli så dåligt bemött när man ringer kundtjänsten. Jag inväntar nu resultatet av sonens mail och får han inte sitt kort nu heller, skall jag äntligen få ändan ur vagnen och byta bank

Nog om detta. Leffe kunde nöjd och glad åervända hem med känslan av att ha klarat av ett problem som såg så hopplöst ut från början

I dag är det nya äventyr på Karolinska som gäller och kvar finns många bra minnen från Sunderbyn. Kvällspromenaden med Karlsson till exempel.

Och så ett litet mysterium..........lägger hundar verkligen ägg.........och så stora??


                                                                   Gomorron

10 kommentarer:

  1. God morgon!
    Det är många sedan jag bytte från Nordea. Det var redan på den tiden då dom hette Nordbanken. Alltså redan innan dom fick storbanksvansinne. Men jag såg tendenserna tidigt och nu har jag haft Skandiabanken i många år. Den är iofs inte liten längre den heller, men jag har aldrig någonsin blivit nonchalant bemött, trots att jag under årens lopp många gånger framstått som den mest korkade bankkund i universum. Alla man talar med är ett under av tålamod och hjälpsamhet.
    Se där, då fick dom lite PR av en liten obetydlig bankkund. Det är hur enkelt som helst att byta bank och du kommer att känna dig glad och nöjd över att slippa krusa otrevliga, kundovänliga stroppar.
    ¡Buena suerte!
    rocio

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sonens kontokort får bli avgörande. Får han det inte nu, byter jag bank.

      Radera
  2. Jag hade också Nordbanken ett tag. Ett lönekonto från ett jobb för länge sen. Vid ett tillfälle skulle jag avsluta kontot, det fanns ett par spänn kvar och jag tyckte att det kändes onödigt att dom skulle skicka ut en massa uppgifter när det var ett "dött" konto.

    Då fick jag veta att för att avsluta kontot var jag tvungen att ha papperna från när kontot startades. Det var mitt fd jobb som hade gjort det, så dom papperna hade inte jag.

    Nordbanken: Ja, då kan du inte avsluta.
    Jag: Men fortsätt att skicka ut onödiga papper då!

    Byt bank, Leffe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, jag borde få ändan ur vagnen. Björn Wahlroos, han som är styreleordförande i banken, får mej att se rött och så detta.

      Radera
  3. Hola Leffe!
    Fin bild på hundägg och Karlsson :-)
    Förmånskund betyder att man har förmånen att få vara kund i deras bank :-)Nej men ingen bank är särskilt kundvänlig.
    Det beror på vem man just då får prata med.
    Kram P ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, du har rätt i det, men det känns som om Nordea växt mej över huvudet. :-(

      Radera
  4. Hej Leffe!
    Fy vilken bank Nordea verka vara. Själv har jag en liten sparbank här i stan och har alltid blivit vänligt bemött. Numera är det tyvärr mycket nytt folk där så man är inte "välkänd" längre.
    Kram/A-K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nordea har blivit för stora helt enkelt. De är till för storkunder och aktieägare och så förstås..........Björn Wahlroos. :-(

      Radera
  5. Hola! Byt bank! Jag bytte för snart 5 år sedan från Swedbank till SEB. Hade då varit kund i den förra banken sedan jag var 16 och fick mitt första "minutenkort". Lackade ur på dålig service och otrevligt bemötande... Var ganska besvärligt ett tag - man är mer uppknuten till sin bank än man vet och har sitt konto kopplat till allt möjligt... Jobbet, försäkringskassan, skatteverket etc men såsmåningom var allt ändrat. ;)

    Buenas! //Susan

    SvaraRadera
  6. Joo, det är just det, besväret att byta bank, som gör att man stannar kvar trots att man är missnöjd.

    SvaraRadera