torsdag 13 september 2012

Torsdagen den 13 september

Välkomna tillbaka till vardagsbloggen!

 Ofta har hemresedagen lämnat kvar en bitter eftersmak och så blev det även denna gång.  Vi har flera gånger kommit med andan i halsgropen till flygplatsen. I tisdags skulle det minsann inte bli så.
Jag skulle åka iväg från La Mata senast klockan 12.00..............och det började bra.
Redan vid 5-tiden var tvättmaskinen fylld och i färd med förberedelsen för avresan. Allt gick bra trots att det som vanligt blivit lämnat kvar alltför mycket stök till avfärdsdagen.
Ändå var allt på plats vid lunchtid och det återstod bara att gå en sista sväng runt lägenheten.

Då ser jag det......det droppar vatten från väggen! Nog för att luftfuktigheten är hög, men jag tvivlar på att det brukar droppa vatten från väggarna. Vad gör man då? Bilen packad lägenheten låst och tillbommad och ett flyg som inte lär vänta bara för att det droppar från min vägg.
Jag far runt och försöker hitta någon av servicegubbarna som tidigare varit både synliga och ljudliga lite här och där. Nu var dom spårlöst borta. Presidenten som verkar ha koll på allt som händer var också försvunnen.
Nu efteråt förstår jag att taktiken var fel. Jag skulle ha drämt till med "helan går" och hoppat i poolen utan att duscha. Då skulle han garanterat ha stått på balkongen och viftat med pekfingret.

Nåja, slutligen fick jag tag på grannen högst upp, en holländska som lovade att meddela honom. En timme försenad stressade jag iväg mot flygplatsen. Normalt skulle jag inte använt GPS:en, men nu var det inte normalt och jag ville försöka stressa ner och inte riskera att köra fel någonstans. Resan gick bra och det började kännas lugnt.

"Ta avfarten till höger", jag kör av och i samma ögonblick förstår jag hur fel det var.........
Naturligtvis var det en lång kö efter mig, så att stanna och backa var otänkbart. OK, då är det bara att köra, den brukar ibland vilja att man kör i några rondeller extra bara.
Så var det nu också, fast när jag senare skulle svänga in på en grusväg som nästan inte fanns, började oron sprida sig i kroppen. Det kändes inte ett dugg bättre när texten  "Off Road" kom upp på displayen.
Helt plötsligt befann jag mej på katastrofvägen som går runt flygplatsen.  Så nära och ändå så långt borta!
Jag började inse att Ryanair skulle få starta utan Leffe denna gång........kanske lika bra att bita i det sura äpplet, åka till LaMata och ägna sig åt väggdropp några dagar?

Ett sista desperat försök var att trycka in La Mata på GPS:en och se om den hittade hem i alla fall. Då äntligen slutade den tjura och visade vägen rätt ut på väg 332, åt fel håll förstås, men det var ett pytte-litet problem just då.
Nu var det bara att vända.........och se, då vände turen också, visserligen ville GPS:en att jag skulle ta samma avfart igen, men det blev de sista orden den fick säga i Spanien denna gång.
Nu flöt det på bra, bilen lämnade jag igen på rekordtid och avverkade sträckan till incheckningen på ingen tid alls.
Tro't eller ej, ingen kö vid incheckningen och i säkerhetskontrollen blev det återigen ett nytt hastighetsrekord! Leffe var på bana igen!! Visserligen dyblöt av svett och fortfarande med nya rekord i både puls och blodtryck, men lycklig som ett barn!!

Som ni förstår blev det inte så många bilder tagna den sista dagen, så ni får en bild från mitt La Mata såsom jag vill minnas även denna semester................ "lata dagar på stranden".



TACK Spanien för denna gång och tack alla ni som följde med!! Leffe återkommer och nästa gång försöker jag undvika hemresan....


                                                                       Gomorron


15 kommentarer:

  1. Hola! Hjälp vilket äventyr! GPS:en ska man inte lita på. Min bror är tekniknörd och har köpt en liten portabel med "livstidsuppdateringar" som han därför hade med sig hela tiden i somras - "har jag nu betalat för den vill jag använda den" var hans argument. Vi hyrde varsin bil i några dagar och det blev nästan komiskt till slut. Vi åkte på skyltar och hamnade rätt medan min bror hamnade fel hela tiden. Nere i Cartagena t.ex. skrek vi och viftade när han körde in mot en industriområde medan vi läste skyltar och hamnade precis mitt i centrum som planerat. Till slut ställde hans fru ett ultimatum... :)

    Välkommen hem! //Susan

    SvaraRadera
  2. Tack Susan! Joo och det löjliga är att jag skulle ha hittat rätt utan den och utan problem, så onödigt och så klantigt.. :-(

    SvaraRadera
  3. Fy, man kan bli svettig för mindre. Du är inte ensam om att köra fel...

    Förra sommaren missade vi avfarten till El Altet och hamnade inne i Alicante. Vi åkte motorvägen som vi aldrig brukar. Klockan var strax efter 4 och flyget gick 7. Det tog oss en bra stund att hitta ut från Alicante och undertecknads nerver var i uppror. Numera åker vi den gamla vägen,332,som vi är vana vid.

    Lotta

    SvaraRadera
  4. Gomorron Leffe!
    Usch så tråkigt med vattenskadan. Hoppas det ordnar sig.
    Vilken dramatik till flygplatsen. Jag hade nog haft hjärtat i halsgropen. Tur att du hann med planet i alla fall.
    Själv kör jag inte bil därnere. Passar in flygen så att jag kan nyttja bussen.
    Ha det gott och kram/À-K

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, via 332:an är det ju jätteenkelt.......om man inte krånglar till det. :-)

      Radera
  5. Hej Leifi !
    Välkommen hem till Svedala, vilken cirkus du varit med om på din sista semesterdag. Jag är ju jätteglad att du är lyckligt hemma men det där med vatten-problemet är ju inte så roligt, vi hoppas att det ordnar sej, tur att ni har era vänner som ställer upp där nere i solen, dom är guld värda. Nu börjar vardagen igen med alla trevliga överraskningar som vi vet att du råkar ut för så stressa inte så himla mycket Leifi utan försök att ta det liiite lugnare.
    Sköt om dej och ha en bra dag hälsar Teta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Teta, jodå jag försöker ta det lilla lugna, men det är ju så mycket man skall hinna med. Nu har jag dessutom fått en vattenläcka att oroa mej för. :-(

      Det skulle inte funka om man inte hade någon där som ställer upp och hjälper till när det kör ihop sig.

      Radera
  6. Vilken hemresa, hade haft hjärtsnörp vid det laget och med Ryan Air som stänger incheckningen på sekunden. Tur du hann, men det är inte bra att stressa så.

    Vattenskada från väggen låter ju inte kul? Har ni kunnat lokalisera var det kommer ifrån? Vi hade sån upplevelse i Panorama några min före avresa mot flygplatsen att det droppade i taket i sovrummet, panik är bara förnamnet men vi hade dottern boende i stan så hon fixade en byggmästare som fixade det innan hela gipstaket ramlade in. Usch, inte kul. Sen bytte vi hus och prio 1 var tegeltak och inte platt tak och så hittade vi vårt drömhus i Parquemar som uppfyllde alla krav och lite till.

    Ha en fortsatt bra dag och stressa inte!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hälsningar Yvonne glömde jag visst att skriva

      Radera
    2. Jag var nog mest arg på mej själv för att jag var så otroligt klantig och svängde av 332:an för tidigt.

      Joo, jag tror mej veta att det är på utsidan av väggen och förhoppnings vis är inte hela röret så dåligt så det behöver bytas, då blir det inte roligt...

      Radera
  7. Ojsan... Vilken tur att du hann! (Eller kanske inte? ;-) )

    Men HUR kan man köra fel till flygplatsen? Ta 332-an. Då kan man luta sig lugnt tillbaka tills man har passerat tunneln sen tar man avfarten mot flygplatsen direkt efter. GPS-en ska ALLTID lura ut en på motorvägen som är typ två mil längre.

    SvaraRadera
  8. Hola!
    Jag som inte har och inte kör bil nuförtiden tror ju att man
    hittar till flygplatsen utan GPS. Så gammalmodig jag är :-)
    Den vägen är väl den man kör mest när man flygpendlar :-)
    Nej man ska inte raljera om det...är man stressad kan allt hända.
    Jag får väl övningsköra innan jag börjar köra öht :)Så bra skulle det gå. Och utan lokalsinne :)Skulle få åka dagen före haha...
    Kram P ♥
    PS. Än har ingen röris ringt DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är enkelt att hitta till flygplatsen ifall man inte rör till det med en GPS..... :-)

      OK, det börjar bli dags att tjata på tjejen i Deutsche Bank.....

      Radera
    2. Ska ni ha en rörmokare så är Anders Källström superbra, han kommer med en gång när man ringer och har fixat många saker hos oss. Skojig är han dessutom och håller på Hammarby säger en DIF:are

      Radera
  9. sv: Vi har en kille som snackar i GPS-en nu. Han är rolig, för han uttalar dom spanska ortsnamnen väldigt lustigt :-)

    SvaraRadera