fredag 14 september 2012

Fredagen den 14 september

Det är konstigt...... det verkar som om jag börjat jobba, men ändå är kvar i Spanien. En stor del av gårdagen gick till efterdyningarna av "väggdroppet".
Tack och lov finns det goda vänner och andra som gladeligt hjälper till. Preciosas mailbox översvämmades av Leffes mail.........och en ny vän dök upp.
Luis Valde's, mäklaren som sålde lägenheten till oss engagerade sig frivilligt och med liv och lust i vårt problem.
Jag trodde och litade på att banken hade anmält skadan till försäkringsbolaget, men "de hade inte haft tid" visade det sig.
Nåväl, Luis förstod bättre och ringde upp försäkringsbolaget och så fort det var gjort, började saker hända .
Redan i dag får lägenheten besök av en rörkrökare. Luis har även lyckats sparka igång Presidenten, som har lovat att hedra evenemanget. För min del är jag mest glad över att Ignacio hade möjlighet att närvara, de två andra litar jag inte speciell mycket på.

Inte för att jag tror det röner något större intresse, men ni får en bild på droppväggen i alla fall.
Det är vid pilen det droppar.............


Nog om detta, vi får säkert anledning att återkomma till det senare.

Jobb var det, och jag hann aldrig berätta att jag sedan i onsdags varit i Falun. Tidiga morgnar och sena kvällar har varit melodin. Varför blir det så hela tiden?
Jag måste hinna städa undan det värsta hemma innan sonen kommer hem på måndag. Han får bara inte inse att det kan vara ostädat även när han inte varit hemma och rört till det. Konstigt är det, ingen är hemma, men någon rör till det i alla fall..........?

Oj, jag måste hoppa tillbaka lite. Karlssons blommor, ja det som överlevt i alla fall, har jag lovat henne bilder på och här kommer den första.


Vi hann ju aldrig skaffa planteringsjord i maj när vi panikplanterade strax innan hemresan, så ett litet under att de trots allt överlevt. Nu har de i alla fall fått sticka ner rötterna i härligt skön planteringsjord.


Denna morgon har det varit diskussion om att försvaret stoppat många byggen av vindkraftverk eftersom de är ett "hot mot den militära verksamheten". Amatör som jag är, kan jag inte riktigt förstå detta. Ett vindkraftverk borde väl ha större chans att stoppa ett fientligt flyganfall än vad det svenska flygvapnet har??

                                                                           Gomorron

8 kommentarer:

  1. Jag förstår att du funderar på vattenläckan. Hade det varit jag, så hade jag nog blivit riktigt låg. Men goda vänner och kontakter är mer än guld värda. Försäkringen skall väl ta detta? Hoppas det ordnar sig snabbt. Har en semesterdag idag. Ösregn och nästan storm. Det finns platser som har bättre väder än Falkenberg.
    // Tommy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag tänker på en annan plats som ligger 277 mil söderut.
      // Tommy

      Radera
    2. Joo, i ett så'nt läge vill man ju gärna vara på plats och det är både tur och nödvändigt med goda vänner som ställer upp.
      Om du letar en plats med bättre väder, åk då inte till Falun. :-)

      Radera
    3. Då tänker vi nog på samma plats. :-)

      Radera
  2. Vad skönt att det hände saker så fort, och att Lex hjälper till!

    sv: Det var JAG som tog bilden på Cura! Den första och sista, alltså... :-)

    SvaraRadera
  3. God Eftermiddag Leifi !
    Va bra att du fått hjälp med vatten-problemet,goda vänner skall man vara rädd om. Det är inga trevliga saker det vet vi som har varit med om det. Leifis ekorrhjul snurrar på som vanligt, du har för många järn i elden, tänk på hälsan och kom ihåg att du inte är nån ungdom mera...nu borde Karlsson komma ner till Sollentuna och pyssla om dej lite, kan förstå att du går på högvarv efter allt som hänt.
    Sköt om dej och ta det lugnt hälsar Teta

    SvaraRadera
  4. Joo, lite ungdom är jag allt, där har du fel, fast du har desto mer rätt i att Karlsson borde vara här och pyssla om mej nu. :-)

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Hoppas att det ordnar sig med vattenläckan. När väl förs.bol. varit på plats brukar det fixa sig. Säger som övriga.. Vilken tur med hjälpsamma vänner.
    Hoppas du kan varva ner och koppla av lite i helgen.
    Kram/A-K

    SvaraRadera