torsdag 31 januari 2013

torsdagen den 31 januari

Gårdagen började så bra. Jag var kvar i Örebro och hade bara två planer för dagen. Den ena var Scandic-frukosten och den andra var att ta mej ända hem. Båda lyckades över förväntan och redan före 10 gled jag in på parkeringen hemma.
Nu var tanken att damma av mitt evighetsprojekt, lägenheten, men så långt kom jag aldrig, telefonen ringde innan den tanken var klartänkt.
Södersjukhuset............ en av deras kameror hade gett upp och min lediga dag försvann som en avlöning.

 Samtidigt informerar sonen om läget på hemmafronten........stopp i avloppet. Va? skulle han? Aldrig! Det finns väl ingen App för det?

Från att ha varit på toppen av kurvan började nergången till botten med blixtens hastighet. Även om det borde ha varit lugnt i trafiken vid den tiden, hade förståss någon passat på att krocka på min favoritväg, Essingejävlaleden. Köerna började redan vid Kista och nu var "blixtens hastighet" ett minne blott, 7,6 Km på 90 minuter................

Nåja, botten på kurvan verkade ha blivit nådd i och med detta. Besöket på Sös blev en dundersucce' Leffe fixade kameran på 0-tid och blev dagens hjälte.
Tyvärr ramlade hjälteglorian av när jag senare kröp in under diskbänken och började riva i avloppet.

När huset byggdes, verkar det som om man började med att rikta in takrännor och avloppsrör så att de låg vågrätt, därefter lutade man resten av huset för att få avrinning.

Alltså, avloppsröret går vågrätt från köket till badrummet, en sträcka på c.a 3m. Det roliga börjar när hela röret är proppfullt med illaluktande slam. Det gäller att trycka en slang genom härligheten och börja spola från den bortre änden på stoppet samtidigt som man drar slangen sakta tillbaka. Blir man för ivrig, sprutar skiten åt fel håll. Jodå,.......... ivrig har jag alltid varit och så även i går. Tre rullar hushållspapper gick åt och porten till himlen är nog definitivt igenbommad för Leffe nu.

Ni får en bild från idyllen jag längtar allra mest till just nu.

Gomorron

10 kommentarer:

  1. Buenos días!
    Ja det dyker bara upp överraskningar hela tiden...I morse satt en mm-stor kackkis och glodde på mig på diskhon...Glodde, har dom ögon?
    F-n så tröttsamt.Det får väl inte rum ögon på 1 mm? Dom går fel iaf...helt fel.
    OK, du hade det lite jobbigare i går.
    Kram P ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag har bara sett dom stora. Dom små är säkert riktigt söta, det brukar väl vara så?? :-)

      Radera
  2. Hola! Ser betydligt mer harmoniskt ut att måla fönster i sommarstugan jmf med att lösa avloppsproblem i vintermörkret. Eftersom jag just nu är "mellan två jobb" (för att citera Johan Ulvesson i C/O Segemyhr) har jag bestämt mig för att fly mörkret och kylan och ta en spontanresa till favoritstället. Åker på lördag morgon och stannar till 14 februari. :))))))

    Vi får se om jag får "lappsjuka" utan familjen. P har utlovat frivilligt fikasällskap! ;)
    Buenas! //Susan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Susan!Så kan du väl inte göra?? Det börjar ju bli så mysigt i Svedala........... :-) Det är klart att du får lappsjuka, åk inte! :-(

      Radera
  3. Hej du olycksdrabbade!
    Det är väl för mycket att hoppas på att Sankte Per ska ha haft problem med avlopp och annat där uppe. Men om, säger om, han har det så har han säkert förståelse för vissa uttryck som kanske sluppit ur dig i stundens hetta. Du kommer nog in ska du se, ha förtröstan!
    rocio

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack rocio! Då är det inte kört, tror du? Jag kan dessvärre inte lova bättring heller. :-(

      Radera
  4. Hej Leifi !

    Du har igen fått en ny titel, diskis och slakis Leifi det är prima det...vi lyfter på hatten för "Paavo" igen, det är ingen skillnad vad som händer för du klarar det mesta, här tvättar eller som finnen säger täältä pesee...Trevlig bild på Ingrid, hon jobbar oxå bra och ser helt avslappnad ut, men hon har ju semester eller hur? Här har stormen avtagit, vi vågar ut och skotta snö idag, mulet och 1 plus grad, nu väntar vi på solen ??

    Ha en bra dag, hälsar Wikbergs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paavo var nog en idiot, tror jag. :-(
      Ha det så kul med snöskottningen. :-)

      Radera
  5. Här i Spanien lägger dom avloppsrören på utsidan många gånger. Perfekt! Inte alls så jobbigt med stambyten, antar jag.

    Frostfritt är nog hemligheten tror jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att det kan bero på det........ :-)

      Fast i vår lägenhet har de gjutit in allt som går att gjuta in. :-(

      Radera